I torsdags prioriterade jag paddlingen före arbetet för att följa med på en guidad tur till Vinga, vilket var det bästa jag gjort på länge. Vädergudarna var på sitt allra bästa humör, precis som Peter på Escape Outdoors som var vår guide denna dag.
Vi var tre förväntansfulla deltagare som hängde på låset kl 8. En dryg halvtimme senare var vi på väg från Önnered. Planen var att vi skulle hinna till Vinga innan sjöbrisen fick ordentligt kraft.
Vi paddlade från Önnered via Mosskullen förbi Känsö och in i sundet mellan St Stårholmen och Galterö, där vi missbedömde vattennivån så vi fick vackert stiga ur kajakerna och gå med dem på släp en bit. Men det var skönt att svalka fötterna. Efter denna passage kom vi ut på öppet vatten. Det var då strax dags att besluta om vilken väg vi skulle välja till Vinga. Vi valde att styra mot Buskär för att komma över farleden så fort som möjligt. Det var lite båttrafik, det största "hotet" var snabbfärjan som syntes som en vit sockerbit vid horisonten. Vi hann över med god marginal, men hon var mycket snabbare än förväntat.
Havet var vänligt lekfullt och kluckande och en bättre dag att paddla till Vinga kan man nog knappast få. Väl framme på Vinga åt vi den medhavda lunchen och en minnesvärd saftig morotskaka, till sista smulan. Efter ett bad och en promenad var det dags att tänka på återfärden.
Nu hade vi en behaglig sjöbris i ryggen och fick god skjuts hemåt. Kl 19 angjorde vi Escape igen och efter att fyllt på energidepån igen tog jag cykeln hem och somnade sedan med en stort leende på läpparna.
Man borde göra sånt här oftare...
Några bilder finns på
http://www.flickr.com/photos/lilafuego/sets/72157624414284132/